Raadhuisplein 50,
2914 KM Nieuwerkerk a/d IJssel |
(Wet ter voorkoming van witwassen en financieren terrorisme)
Wij lichten u kort toe wat de WWFT inhoudt en de daaraan verbonden gevolgen. Daarnaast leggen wij uit hoe u zich bij ons notariskantoor als cliënt kunt legitimeren.
Vanaf 1 juni 2003 golden de Wet identificatie bij dienstverlening (WID) en Wet melding ongebruikelijke transacties (Wet MOT). Sinds 1 augustus 2008 zijn deze wetten samengevoegd tot de WWFT.
De notaris dient als onafhankelijke beroepsbeoefenaar als zodanig optredend als tussenpersoon van transacties in het rechtsverkeer (op het gebied van onroerend goed en ondernemingsrecht) te controleren:
De notaris is verplicht ongebruikelijke transacties te melden bij het meldpunt ongebruikelijke transacties, officieel FIU-Nederland genaamd. Onder ongebruikelijk transacties vallen transacties die te maken kunnen hebben met witwaspraktijken of financieren van terrorisme. Ook wanneer het gaat om een voorgenomen transactie, dient de notaris dit te melden. Het gaat dan om een trasactie die (nog) niet wordt uitgevoerd, maar wel in behandeling is bij de notaris.
De notaris heeft geen meldingsplicht indien eventuele (voorgenomen) ongebruikelijke transacties in een oriënterende bespreking ter sprake komen. De wettelijke verplichtingen gelden vanaf het moment dat de notaris een zaak daadwerkelijk in behandeling neemt en het duidelijk is dat de gevraagde transactie onder de wettelijke regeling valt.
De notaris mag volgens de wet zijn cliënt niet van een melding op de hoogte brengen.
Notarissen mogen op basis van hun beroepsregels geen contante bedragen aannemen of uitbetalen boven € 2.500. Op grond van de Wwft geldt voor de notaris de verplichting contante betalingen van € 10.000 of meer te melden bij de FIU-Nederland. De meldplicht geldt ook als de cliënt de contanten op een rekening van de notaris stort. Door de cliënt voorgenomen contante betalingen aan de notaris of gewenste uitbetalingen van € 10.000 of meer die niet worden uitgevoerd, moeten ook gemeld worden.
De vaststelling van de identiteit van de cliënt kan door de notaris zelf of een van zijn/haar medewerkers plaatsvinden. In overleg met de notaris kan dit ook door een andere beroepsbeoefenaar worden gedaan.
U kunt zich bij de behandelaar van uw dossier of een andere medewerker van ons notariskantoor legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Uw geldig (nationaal of buitenlands) paspoort kan als legitimatie dienen. Indien u woonachtig bent in Nederland kunt u zich ook identificeren met een identiteitskaart of rijbewijs voorzien van een pasfoto van de houder. U kunt daarvoor het beste een afspraak maken met de betreffende behandelaar.
Mocht u nog vragen hebben dan zijn wij graag tot nadere toelichting bereid.
Meer lezen?
Raadhuisplein 50
2914 KM Nieuwerkerk a/d IJssel
T. +31 (0)180 399 211
E. info@mr-notariaat.nl
KvK nummer: 72541334
Maandag t/m vrijdag
van 09:00 - 17:00 uur