Raadhuisplein 50,
2914 KM Nieuwerkerk a/d IJssel |
Legalisatie van uw handtekening betekent dat een notaris vaststelt dat u inderdaad zélf de volmacht/verklaring ondertekent. Op deze wijze kan achteraf geen onenigheid ontstaan over de echtheid van uw handtekening en wordt de kans op misbruik sterk beperkt. Iedere notaris in Nederland is bevoegd uw handtekening te legaliseren. De handtekening van de notaris is ook bekend bij de rechtbank mocht het document wat u heeft ondertekend in het bijzijn van de notaris een apostille behoeven.
Voordat u op kantoor komt voor een legalisatie levert u ons het te legaliseren document (veelal een volmacht, aanvaarding of verklaring) aan en een kopie uw geldige legitimatiebewijs. Wij kunnen de legalisatie dan voorbereiden en met u een afspraak inplannen. Het te legaliseren document en uw geldige legitimatiebewijs neemt u vervolgens ook mee naar uw afspraak.
Op 5 oktober 1961 werden op internationaal niveau afspraken gemaakt om bepaalde documenten makkelijker te legaliseren. Nederland valt onder het apostilleverdrag en er zijn wereldwijd nog eens 120 landen die het zogenaamde apostilleverdrag hebben ondertekend. Dit verdrag heeft het voor inwoners en bedrijven van deze landen gemakkelijker gemaakt om officiële documenten te herkennen, legaliseren en gebruiken.
Een apostille is een stempel of sticker die kan worden aangevraagd bij de rechtbank in Nederland. De apostille bewijst de echtheid van een handtekening op een document, deze handtekening moet zijn geregistreerd bij de rechtbank (zoals die van de notaris). Nadat de rechtbank de apostille heeft geplaatst, wordt uw document in alle deelnemende landen erkend. Het is dus niet meer nodig om documenten verder te laten legaliseren bij de ambassade of het consulaat van het land waar u ze gaat gebruiken.
Raadhuisplein 50
2914 KM Nieuwerkerk a/d IJssel
T. +31 (0)180 399 211
E. info@mr-notariaat.nl
KvK nummer: 72541334
Maandag t/m vrijdag
van 09:00 - 17:00 uur